KobiecaSila.pl

Autorką dzisiejszego artykułu jest specjalistka od wydobywania z kobiet wewnętrznej mocy i pewności siebie poprzez pracę z ciałem. Anna Królikowska, właścicielka znanej, krakowskiej Bajli od  4 lat obserwuje skuteczność tej metody. Specjalnie dla czytelniczek Kobiecej Siły Ania napisała artykuł, w którym daje wskazówki, jak być silną w zaskakujących nas sytuacjach, by umieć się obronić, kiedy ktoś atakuje nas słownie, emocjonalnie lub fizycznie.


 

Siła to umiejętność

 

Z czym kojarzy Ci się siła?

Moc, energia do działania, fizyczna krzepa, mięśnie, a może hart ducha?

Dla mnie siła, a właściwie kobieca siła to ogromnie ważny temat. W ramach kampanii społecznej „Miej odwagę, żyj uważnie i z pasją” Gabriela Kuca zachęca do wspierania kobiet. Codziennie, we własnym otoczeniu, od najmłodszych lat. Każde, nawet najdrobniejsze działanie się liczy, jeśli doda komuś odwagi albo wzmocni pasję.

Ja od czterech lat wspieram kobiety i dziewczyny w poszukiwaniu mocy organizując kursy samoobrony. Razem z Maćkiem Borzęckim (bajlowym trenerem) rozmawiamy, słuchamy historii i z radością obserwujemy, jak uczestniczki zajęć zyskują coraz więcej pewności i siły – fizycznej i psychicznej.

Zastanawiałaś się kiedyś nad tym, skąd bierze się moc, która pozwala zareagować w niebezpiecznej sytuacji? Co pomaga ją zdobyć?

Silne ciało

Na czym właściwie polega fizyczna siła? Zapytałam o to Justynę Czudek – bajlową trenerkę fitness i fizjoterapeutkę.

Siła to umiejętność. Mięśnie są pobudzane do pracy przez nerwy przez nie przebiegające. W jednym mięśniu może znajdować się wiele nerwów ruchowych. Siła zależy przede wszystkim od tego, ile takich nerwów ruchowych (jednostek motorycznych) zostanie pobudzonych do pracy oraz jak szybko to się stanie.

Trening siły pozwala mocno poprawić te parametry. Osoba nietrenująca przy użyciu maksymalnej siły angażuje 50-60% nerwów ruchowych (jednostek motorycznych). Ktoś wytrenowany – nawet 90%. Zdarzają się przypadki wystąpienia „nadludzkiej siły” w sytuacji zagrożenia życia – pod wpływem bardzo silnego stresu organizm potrafi użyć 100% jednostek motorycznych.

Siła tylko w niewielkim stopniu zależy od przekroju mięśnia, od jego grubości i przebiegu włókien. Bardzo napompowane mięśnie mogą robić wrażenie – podobnie jak pawi ogon! Kiedy jednak porównać uczestnika zawodów kulturystycznych do karateki rozbijającego dłonią cegły, wniosek jest jasny – siła to umiejętność, a nie masa.

 

Silny umysł

Odwagi!

Bój się i rób! To właśnie istota samoobrony. Chodzi o to, żeby działać mimo strachu. Żebyś mimo lęku znalazła w sobie moc i zareagowała adekwatnie do sytuacji. Jak to zrobić? Przygotuj się, nabierz pewności i uwierz, że masz siłę! Wyobraź sobie kilka przykładowych scenariuszy niebezpiecznego zdarzenia. Możesz je przemyśleć, przećwiczyć i przekonać się, że wiesz, jak zareagować. Pamiętaj o tym, że większość z tych sytuacji nigdy się nie zdarzy! Weź pod uwagę też fakt, że media kumulują informacje o rozbojach, napadach i gwałtach. To nie znaczy, że po wyjściu z domu na każdym kroku czyhają na nas niebezpieczeństwa.

 

Moc dobrych nawyków

Właśnie – dobre nawyki to Twoja ogromna siła! W niecodziennej sytuacji, kiedy działasz pod wpływem stresu, możesz zapomnieć o wszystkim, co znasz tylko w teorii. Za to Twoje ciało jest w stanie zareagować niemal odruchowo – bez zastanowienia. Dlatego w nauce samoobrony tak ważne jest powtarzanie! Zacznij od najprostszych ćwiczeń. Potrzebujesz tylko drugiej osoby i kilku minut dziennie. Z każdym powtórzeniem Twoje opanowanie rośnie, a uderzenia stają się bardziej precyzyjne i silniejsze. Spróbuj – tutaj znajdziesz kilka krótkich, filmowych porad z cyklu „Dziękuję, sama się obronię!”

 

Miękka siła

Samoobrona to właściwie umiejętność wykorzystania siły przeciwnika. Jeśli masz możliwość trenowania którejś ze sztuk walki, to wybierz japońskie Ju-Jitsu. Polskie znaczenie to „sztuka ustępliwości”, „sztuka łagodności, miękkości”. Brzmi dobrze, prawda?

Żeby wybronić się z opresji, nie musisz zadawać ciosów ani blokować uderzeń. Możesz nauczyć się przepuszczać je bokiem, schodzić z drogi. Zobacz, jak to wygląda. Warto też przyjrzeć się najprostszym dźwigniom. To one pozwalają Ci wykorzystać ruch przeciwnika i skierować jego siłę tam, gdzie chcesz. I wcale nie są skomplikowane! Zerknij na przykład tutaj.

Jakie Ty masz sposoby na dodanie sobie siły – tej fizycznej i psychicznej?

 


KobiecaSila.pl

Autorka artykułu o sobie i o Bajli:

Bajla to ludzie – kreatywne, zarażające uśmiechem instruktorki, pełni pasji trenerzy, cudowni uczestnicy zajęć i ja – Ania Królikowska – sprawczyni tego zamieszania.

Bajla to kursy samoobrony, zdrowy kręgosłup, twórcze warsztaty, cudowny relaks i kobiece wyjazdy. Szkolenia i imprezy integracyjne dla firm. Z sercem. Z entuzjazmem. Z doświadczeniem.

Zajrzyj do nas -> bajla.pl

Polub Bajlę na Facebooku -> klik